VVD: GEEF AUTOSPORT GRONINGEN DE RUIMTE

© AutoSport Groningen

De VVD wil opheldering, van verantwoordelijk wethouder Dijkhuis, waarom AutoSport Groningen genoodzaakt is om te stoppen met de organisatie van de jaarlijkse autocross evenementen in Winsum.

VVD fractievoorzitter Stefan van Keijzerswaard: “voor een gemeente die ruimte wil geven aan inwoners en organisaties is dit echt een valse start. Hoe kan het mogelijk zijn dat de gemeente al maanden op de hoogte is van aanvullende eisen voor de vergunning en er vervolgens niets mee doet?

Leefbaarheid
De VVD wil dat het makkelijker wordt om evenementen te organiseren in de gemeente het Hogeland. Dit is geen nieuw standpunt van de lokale VVD. Ook in de verkiezingscampagne heeft de VVD dit aangegeven. Stefan van Keijzerswaard: “Evenementen zijn belangrijk voor de leefbaarheid in onze gemeente. De meeste dorpen hebben daarin tradities die gekoesterd moeten worden. De gemeente moet daarin een veel actievere rol vervullen.”

Nodeloos ingewikkeld
De gemeente doet nodeloos ingewikkeld bij het afgeven van de vergunning voor Autosport Groningen. Volgens de VVD moeten de organisaties elk jaar opnieuw dezelfde gegevens invullen en aanleveren. Van Keijzerswaard: “Elk jaar worden opnieuw andere, aanvullende eisen gesteld. De organisatie heeft de afgelopen jaren vele duizenden euro’s geïnvesteerd in dit soort frustrerende onderzoeken. Ook als het gaat om de procedure zijn er fouten gemaakt. Sterker nog, er is door de gemeente niet gereageerd binnen de termijn die ze zelf stelden in de procedure. Dat moet echt anders.”

Ergernis en frustratie
En snel ook, volgens Van Keijzerswaard: “Dit heeft Autosport Groningen onnodig veel ergernis en frustratie opgeleverd. Het besluit van de organisatie is dan ook erg jammer. Dit dient geen enkel doel. De gemeente moet faciliteren en stimuleren, niet tegenhouden en tegenwerken. En al zeker niet wegkijken op het moment dat ze zelf een fout hebben gemaakt. De organisatie en vrijwilligers van Autosport Groningen moeten meer vertrouwen en meer ruimte van de gemeente krijgen. Ze hebben wel wat beters te doen. Namelijk een aantal fantastische autocross evenementen organiseren!”