Minder regels en papierwerk voor evenementen.

Op initiatief van de VVD heeft de gemeenteraad van Het Hogeland afgelopen woensdag een motie aangenomen waarbij het college opgeroepen wordt te kijken naar de regelgeving voor evenementen.

Fracties in de gemeenteraad krijgen regelmatig te horen dat de regeldruk en het papierwerk ervoor zorgt dat het aanvragen van een evenementenvergunning steeds meer tijd kost. Dit is zorgelijk omdat evenementen onze dorpen op de kaart zetten. Ook zijn evenementen belangrijk voor de sociale cohesie en de leefbaarheid. Het zou erg onwenselijk zijn wanneer evenementen hierdoor verdwijnen, dan wel nieuwe initiatieven stranden in de beginfase.

De motie is naast de VVD mede ingediend door het CDA, de ChristenUnie en Hogeland Lokaal Centraal. In de raadsvergadering hebben Gemeentebelangen en de PVDA hun steun uitgesproken voor de motie.

Het college heeft nu de opdracht gekregen om in gesprek te gaan met organisatoren van evenementen. Daarnaast gaat het college de mogelijkheden inventariseren om de regeldruk en het papierwerk voor organisatoren van evenementen te verminderen. In het voorjaar van 2024 wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de uitkomsten.