VVD leden bezoeken Omrin

Vrijdag 9 februari hebben 23 leden van VVD Het Hogeland een bezoek gebracht aan Omrin in Heerenveen en de Reststoffen Energie Centrale in Harlingen.
Omrin verwerkt huishoudelijk afval voor onder andere de gemeenten De Marne, Winsum en Eemsmond.
Als het afval is opgehaald door de vuilniswagen wordt het in de scheidings- en bewerkingsinstallatie in Heerenveen zoveel mogelijk gesorteerd en apart verwerkt. Dit gebeurt door middel van nascheiding. Dit betekent dat plastic en kunststof verpakkingsmateriaal gewoon in de restavalcontainer gedeponeerd kan worden. Omrin haalt dit er achteraf (mechanisch) uit. 70% van het afval wordt door Omrin gerecycled.
De stoffen die niet meer kunnen worden hergebruikt worden uiteindelijk verbrand in de Reststoffen Energie Centrale en daar omgezet in energie.
Hoe dit precies in zijn werk gaat en wat er dus met ons afval gebeurt nadat het door de rode vuilniswagen is opgehaald, hebben de VVD leden van dichtbij kunnen zien bij de installaties in Heerenveen en Harlingen. Een leerzame dag!