VVD: Genoeg gepraat, aan de slag!

Hierbij de bijdrage van de VVD-fractie:

Gevraagd wordt om vandaag in te stemmen met het voorstel van de verdeling van de financiĆ«le middelen vanuit ons Nationaal Programma Groningen. We  kunnen lezen dat er een verdeling van deze gelden is gemaakt tussen de verschillende gemeenten en de provincie.

In onze ogen hebben we al veel te veel tijd besteed aan het praten, afstemmen, verder praten, voorstel maken, weer bespreken en weer afstemmen. Het is tijd om nu iets te gaan doen. Daar waar de minister vaak verweten wordt constant te komen met nieuwe onderzoeken en praten in plaats van doen, kunnen we dat als regio ook bijzonder goed. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Ook op dit voorstel kun je op- en aanmerkingen hebben. Is de verdeling van het geld wel eerlijk? Zijn de criteria waarop de verdeling gebaseerd is wel juist? Maar dat zou het proces alleen maar weer vertragen en voor onenigheid in de regio zorgen. En daar zitten onze inwoners niet op te wachten. Het is mooi dat er een eerste verdeling van het geld is. En ik hecht er in dit kader dan ook aan om te benadrukken dat de minister heeft gezegd dat dit een startbedrag is. Als er meer geld nodig is, dan komt dat er. Dat is iets waar u ook deze VVD-fractie aan kan houden. Het is daarom helemaal niet relevant hoe het geld verdeeld is. Misschien hebben wij de komende jaren genoeg aan de toedeling die wij als Het Hogeland nu krijgen. Maar als dat onvoldoende is, dan is er meer beschikbaar. Denkt het college hier ook zo over?